چای ایرانی, چای بین المللی, چای سیاه, چای سیلان, چای لاهیجان

چای خوب چی بخرم؟

5/5 - (1 امتیاز)

استانداردهای چای باکیفیت همیشه ثابت نیستند. سلیقه‌ها با گذشت زمان تغییر کرده‌اند، زیرا چای از یک داروی گیاهی به یک ادای احترام امپراتوری و سپس به یک کالای جهانی تبدیل شده است. سلیقه‌ها نیز از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، به‌ویژه زمانی که آن مناطق از یکدیگر جدا هستند. ترجیحات چای در ژاپن و هند هر دو با گذشت زمان با چین به شدت متفاوت شده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا به این سوال شما که چای خوب چی بخرم پاسخ دهیم. 

بهترین معیار چای خوب چیست؟

امروزه، متخصصان چای از بسیاری از معیارهای کیفیت برای مقایسه سبک‌های مختلف با یکدیگر استفاده می‌کنند. تاریخ برداشت و اندازه برگ از مهم‌ترین نشانه‌های کیفیت کلی هستند. برگ‌های بهاری محدود قیمت بالاتری نسبت به محصولات تابستانی دارند. برگ‌هایی که در حین فرآوری خرد یا شکسته می‌شوند معمولاً کمترین ارزش را دارند.

اما این روش دقیقی برای ارزیابی همه چای‌ها نیست. باغ‌های چای در ارتفاعات بالا ممکن است تا ماه مه یا ژوئن اولین محصولات بهاری خود را برداشت نکنند. حتی باکیفیت‌ترین چای‌های سبز ژاپن نیز اغلب خرد یا شکسته می‌شوند. هر قانونی استثنا دارد و تمایزات کیفیت از یک سبک به سبک دیگر بسیار متفاوت است.

ترجیحات شخصی نیز می‌توانند دستورالعمل‌های سختگیرانه را نفی کنند. در حالی که یک نفر از بافت ظریف و خامه‌ای یک چای سبز برداشت اول لذت می‌برد، ممکن است دیگری طعم کامل یک چای سیاه خرد شده را ترجیح دهد. تنوع، محل کاشت، تاریخ برداشت و مهارت دم کردن بر کیفیت چای تاثیر می‌گذارد.

6 عامل مؤثر بر کیفیت چای

در ادامه، با شش عنصر کلیدی که باید در نوشیدن چای خوب و مورد علاقه خود به دنبال آن باشید آشنا خواهیم شد.

3 قانون تشخیص چای خوب

در نهایت، کیفیت ذهنی است، اما به عنوان خریداران حرفه‌ای چای، ما سه قانون داریم که چای خوب را در همه دسته‌ها تعریف می‌کنند. در ادامه چای با کیفیت بالا را بررسی می‌کنیم. 

1- پیچیدگی در طعم، با پایان طولانی

برای جلب توجه افرادی که دوستدار چای هستند، چای باید طعمی بیش از آب سبزیجات داشته باشد. بهترین چای‌ها پیچیده‌ترین طعم‌ها را دارند، با تفاوت‌های ظریف طبیعی که در کام از طریق دم کردن‌های چندگانه جریان دارند و مدت‌ها پس از بلعیدن چای در پشت گلو باقی می‌مانند. 

2- آسان برای دم کردن، بدون تلخی صرف نظر از نحوه دم کردن آن

صرف نظر از اینکه چای چقدر طعم خوبی داشته باشد، باید در اولین بار که آن را دم می‌کنید کیفیت خود را نشان دهد. چایی که دم کردن آن سخت است، چایی است که لذت بردن از آن سخت است. بهترین چای‌ها طعم تلخی ندارند و اگر آن را در فلاسک دم کنید همان مزه ای را می‌دهند که با روش‌های بسیار پیچیده چینی‌ها آن را دم کرده ایم.

3- کشت پایدار، بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر

کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها یک راه میانبر برای عملکرد بالا هستند که با سرعت بخشیدن به رشد و کاهش تنوع زیستی، طعم را قربانی می‌کنند. بهترین چای‌ها با روش‌های طبیعی، تکمیل شده از طریق آزمون و خطا در طول یک دوره زمانی طولانی‌، کشت می‌شوند.

1- نقش حیاتی برگ در کیفیت چای

ماده اصلی در چای سنتی برگ است که اندازه و دوام آن بر طعم، زمان دم کردن و حفظ مواد مغذی تأثیر می‌گذارد.

برگ‌های کامل چای، که اغلب شامل جوانه‌های خوش طعم هستند، می‌توانند چندین بار دم شوند، هر دم‌کرده‌ای طعم‌های عمیق‌تری را آزاد می‌کند.

این برگ‌ها کمتر فرآوری می‌شوند و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را حفظ می‌کنند که برای سلامتی عالی هستند.

در مقابل، چای کیسه‌ای، که از قطعات کوچک‌تر مانند برگ‌های شکسته و پودر چای ساخته می‌شود، سریع‌تر دم می‌شود اما مواد مغذی را سریع‌تر از دست می‌دهد. چای‌های برگ کامل نه تنها طعم غنی‌تری دارند بلکه به دلیل فرآیند کم و زمان‌های ذخیره‌سازی کوتاه‌تر، مزایای سلامتی بیشتری دارند.

2- درک انواع چای و تأثیر آن‌ها بر کیفیت چای

چای یک نوع گیاه است که به طور انتخابی برای ویژگی‌های خاص پرورش داده می‌شود. در گیاهان چای، این ویژگی‌ها شامل طعم، عطر یا سازگاری با آب و هواهای مختلف است. این گونه‌ها با تکثیر از گیاهان چای با عملکرد برتر، با حفظ DNA دقیق خود، توسعه می‌یابند. این امر امکان انتخاب ویژگی‌های باکیفیت‌ترین چای را فراهم می‌کند.

کشت گونه‌های چای از رشد جهانی تولید چای به‌ویژه با افزایش محبوبیت چای در سراسر جهان حمایت می‌کند. با توسعه گیاهانی که در ارتفاعات و آب و هواهای مختلف رشد می‌کنند، صنعت چای می‌تواند به مناطق جدید گسترش یابد. رایج‌ترین گونه یابوکیتای ژاپنی است که مقاوم به یخ زدگی است و بازدهی بالایی دارد. یابوکیتا دارای طعم قوی است که برای ماتچا استفاده می‌شود.

3- زمان‌بندی بحرانی برداشت چای موثر بر کیفیت آن

برداشت برگ‌های چای در زمان مناسب به نوشیدنی‌ها بیشترین طعم و کیفیت را می‌دهد. اما زمان مناسب کی است؟ این بستگی به نوع چای، مکان و آب و هوا دارد.

  • چای سبز در بهار برداشت می‌شود، با استفاده از برگ‌های لطیف برای طعم ظریف خود
  • چای سفید نیز در بهار چیده می‌شود، ساخته شده از جوانه‌ها و برگ‌های جوان
  • چای اولانگ در بهار و پاییز برداشت می‌شود، طعم سبک‌تری با بهار و طعم بالغ‌تر در پاییز ارائه می‌دهد.
  • چای سیاه در تابستان یا پاییز جمع‌آوری می‌شود، با استفاده از برگ‌های بالغ برای طعم قوی خود

4- محل مزارع چای

کیفیت چای با توجه به منطقه متفاوت است، اما هر منطقه‌ای قادر به تولید چای باکیفیت بالا است. ترکیب خاک، ارتفاع و آب و هوا به ویژگی‌های چای کمک می‌کنند تا برای برخی انواع خاص چای مناسب باشند. 

مناطق با ترکیب خاک غنی، سرشار از مواد معدنی، می‌توانند برگ‌هایی با محتوای مواد مغذی بالاتر و طعم‌های متمایز ایجاد کنند. چای‌های کشت شده در ارتفاعات بالا تمایل به رشد کند دارند، که باعث ایجاد طعم‌های پیچیده‌تر، مواد مغذی غنی‌تر و شیرینی بیشتر می‌شود.

5- فلسفه‌ها و شیوه‌های کشت

هنگام خرید چای، شرایط کشاورزی شهر مبدا آن را در نظر بگیرید. رشد صنعت چای می‌تواند منجر به سوء استفاده شود و به جوامع محلی آسیب برساند. چای باکیفیت و تولید شده به صورت اخلاقی را از مناطقی که متعهد به شیوه‌های پایدار و سالم کشت هستند انتخاب کنید.

این مناطق شامل:

کنیا، جایی که به کشاورزان بازارهای بین‌المللی، دستمزدهای عادلانه و بودجه‌ای که می‌توان برای بازسازی جاده‌ها و زیرساخت‌های دیگر در جامعه استفاده کرد، ارائه می‌دهد.

هند، جایی که آموزش کافی، سیاست‌های مخصوص مادران و جنسیت و حقوق مساوی را ارائه می‌دهد. آن‌ها همچنین به بهبود قانونی شرایط کار و زندگی کمک کرده اند.

سریلانکا، جایی که شیوه‌های کشاورزی هوشمندانه آب و هوا اجرا شد و کشاورزان چای در مورد کشاورزی پایدار آموزش دیدند.

چای لاهیجان ایران بسیار معروف است. در کشت این چای تمامی قوانین مربوط به سلامت گیاه و قوانین کشاورزی رعایت می‌شود. 

آفت‌کش‌ها و اثرات آن‌ها

گیاهان چای در برابر آفات و بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند، اما استفاده سنگین از آفت‌کش‌ها اغلب بقایای آن‌ها را باقی می‌گذارد. این آفت‌های شیمیایی می‌توانند کیفیت، ایمنی و مزایای سلامتی مواد مغذی طبیعی چای را کاهش دهند.

6- بسته‌بندی مناسب چای برای حفظ تازگی و کیفیت

قرار گرفتن در معرض هوا، نور و رطوبت می‌تواند کیفیت چای را کاهش داده و بر طعم، مزه و مزایای تغذیه‌ای آن تأثیر بگذارد. به همین دلیل، انتخاب چایی که به درستی بسته‌بندی شده ضروری است.

چای شما باید در بسته‌بندی با کیفیت مانند:

  • بسته‌های دارای پوشش فویل
  • ظروف ضد هوا
  • کیسه‌های بسته‌بندی شده با خلا
  • کیسه‌های قابل باز و بسته شدن
  • کیسه‌های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

بسته‌بندی شود.

Related Posts