چای بوبا, چای بین المللی, چای ترکی, چای چاین, چای رویبوس, چای سیلان, چای شیری, چای ماسالا, چای محبوب, چای نعناع, چای هیبیسکوس, ماتچا, یِربا ماته

13 چای محبوب در دنیا

5/5 - (2 امتیاز)

بهترین چای خارجی از سراسر جهان

چای، غرق در تاریخ، فرهنگ و سنت، قرن‌هاست مردم سراسر جهان را به خود جذب کرده است. از مزارع چای سرسبز آسیا تا چایخانه‌های جذاب اروپا و چای‌های هیجان انگیز آفریقا، شکی نیست که چای‌های سراسر جهان ترکیبی خوش مزه از طعم‌ها، عطرها و تجربیاتند که منتظر کشف شدن هستند.

اگر به دنبال آشنایی با بهترین چای خارجی در سراسر جهان هستید، جای درستی آمده‌اید! ما به عنوان یک علاقه مند به چای، تصمیم گرفتیم برخی از نوشیدنی‌های چای را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با 13 مدل جای از بهترین چای خارجی

چای تأثیر عمیقی بر فرهنگ‌های سراسر جهان گذاشته است. در چین، هنر تهیه و لذت بردن از چای به سطح تشریفاتی با مراسم چای کونگ فو ارتقا یافته است. ژاپنی‌ها چانویو، یک آیین سرو ماتچا دارند که عمیقاً در فلسفه زن ریشه دارد. در بریتانیا، سنت چای بعد از ظهر و چای صبحانه همیشه مورد توجه است. زمان آن رسیده که با انواع بهترین چای خارجی از سراسر جهان آشنا شویم. 

1- چای ترکی (ترکیه)

چای ترکی، یک نماد محبوب در فرهنگ ترکیه و یکی از نوشیدنی‌های بسیار دوست‌داشتنی در این کشور است. این چای معطر ریشه‌های تاریخی عمیقی دارد و بخش جدایی‌ناپذیر از مهمان‌نوازی و زندگی روزمره ترک‌هاست در واقع، اگر به ترکیه سفر کنید، معمولا از شما دعوت می‌کنند تا داخل مغازه یک فروشنده از یک فنجان چای لذت ببرید.

چای ترکی تاریخچه قابل توجهی دارد: این چای پس از جنگ جهانی اول محبوب شد در حالی که پیش از آن، اکثر چای‌ها از چین وارد می‌شد. اولین مزارع چای ترکیه در بورسا بود، اما به دلیل خاک، موفقیت چندانی کسب نکرد. امروزه، اکثریت چای ترکیه در امتداد دریای سیاه، در استان‌های ریزه و ترابزون تولید می‌شود.

نکته جالب این که ترک‌ها بزرگترین مصرف‌کننده چای در جهان هستند! هر نفر تقریباً 3.16 کیلوگرم چای در سال مصرف می‌کند و رقبایی مانند ایرلند (2.19 کیلوگرم)، بریتانیا (1.94 کیلوگرم) و ژاپن (1 کیلوگرم) را شکست می‌دهد.

محبوب‌ترین برندهای چای ترکی عبارتند از Caykur، Dogus و Tirebolu.Caykur Special Turkish Tea ، Caykur Tea Loose Leaf Altinbas ، Dogus Exclusive Turkish Black Tea ، Caykur Tirebolu 42

پس از خرید چای، زمان دم کردن و لذت بردن از آن فرا رسیده است. ترک‌ها نوع خاصی از قوری (به نام چایدانلیک) دارند که آب در مخزن بزرگ پایین جوش می‌آید و عصاره چای در قسمت کوچک‌تر بالا دم می‌شود.

ترک‌ها حتی فنجان‌های خاصی به شکل گل لاله برای نوشیدن چای خود دارند. معروف‌ترین برند Paşabahçe با فنجان کلاسیک خود است.

2- ماتچا (ژاپن)

اگر از کسی بپرسید که وقتی کلمه چای ژاپنی را می‌شنود، چه چیزی به ذهنش می‌آید، احتمالاً می‌گوید ماتچا!

تاریخچه ماتچا تقریباً به هزار سال پیش برمی‌گردد و در ابتدا به عنوان نوعی چای مراقبه برای راهبان بودایی استفاده می‌شد. ماتچا به دلیل محتوای کافئین خود، احساس آرامش با کمی هوشیاری ذهنی ایجاد می‌کند که واقعاً به راهبان کمک می‌کرد تا ساعت‌ها مدیتیشن کنند.

ماتچا یکی از سالم‌ترین چای‌های جهان است. در واقع، 10 برابر آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به چای سبز معمولی دارد و گفته می‌شود که خلق و خوی فرد را بهبود می‌بخشد، استرس را کاهش می‌دهد و به حافظه و قدرت مغز کمک می‌کند.

برخلاف بیشتر چای‌های دیگر در این لیست، ماتچا نیز بسیار متنوع است و می‌توان از آن در آشپزی (کوکی‌های ماتچا)، افزودن به اسموتی‌ها، پاشیدن روی جو دوسر یا بستنی و موارد دیگر استفاده کرد.

3- چای نعناع (مراکش)

چای نعناع مراکشی با نوع خاصی از چای سبز به نام چای باروت (زیرا برگ‌ها شبیه گلوله‌های باروت دارد)، شاخه‌های نعناع تازه و شکر درست می‌شود. چای نعناع معمولاً در فنجان‌های رنگارنگ و تزئین شده به نام کیسان همراه با قند سرو می‌شود.

4- چای رویبوس (آفریقای جنوبی)

چای رویبوس، که در زبان آفریقایی به معنای بوته قرمز است، جوهره گرمای آفریقای جنوبی را در خود دارد. چای رویبوس، که از برگ‌های بومی استان کیپ غربی استخراج می‌شود، دارای طعم قوی و خوشمزه و به طور طبیعی بدون کافئین است.

چای رویبوس در ابتدا توسط مردم خویسان کشف شد، که آن را به دلیل شیرینی طبیعی و مزایای سلامتی‌اش ارزشمند می‌دانستند. در حالی که چای رویبوس مدت‌هاست مورد علاقه مردم محلی است، به تازگی به دلیل طعم منحصر به فرد، مزایای سلامتی و تطبیق‌پذیری خود (می‌توانید آن را گرم یا سرد، بدون شیر یا با شیر، با شکر یا بدون شکر درست کنید)، شهرت جهانی پیدا کرده است. این چای یک نوشیدنی همه کاره است که با سلیقه‌ها و ترجیحات مختلف سازگار است.

5- چای بوبا و چای شیری (آسیا)

هیچ رازی جز خوشمزگی در چای بوبا نیست و آن را به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های چای در سراسر جهان تبدیل کرده است. صدها نوع دارد. 

منشأ این نوشیدنی مورد بحث است، اگرچه یک داستان محبوب به دهه 1980 در تایوان باز می‌گردد. صاحب چایخانه Chun Shui Tang در دهه 1980 به یک سفر تجاری به ژاپن رفت و نحوه درست کردن قهوه یخ‌زده را دید. پس از بازگشت به تایوان، به کارگران خود دستور داد تا قبل از سرو چای سرد آن را تکان دهند و بدین ترتیب چای حبابی را ایجاد کردند. چند سال بعد، مدیر محصول چایخانه در حال نوشیدن فنجان چای معمولی خود بود و تصمیم گرفت به طور دلخواه چند توپ تاپیوکا اضافه کند و بدین ترتیب اولین چای بوبا جهان را ساخت.

6- ماسالا چای (هند)

صدها چای هندی وجود دارد، بنابراین می‌توانید تصور کنید که انتخاب فقط یکی چقدر سخت بوده است. در واقع، هند تقریباً 20 درصد چای جهان را تولید می‌کند. از آنجایی که به دنبال برخی از منحصر به فردترین چای‌های جهان هستیم، فکر کردیم ماسالا چای انتخاب کاملی باشد.

ماسالا چای با دم کردن چای سیاه و ادویه‌ها، سپس افزودن شکر و شیر تهیه می‌شود. ماسالا چای در ابتدا برای سلامتی مفید بود. به همین دلیل از ادویه‌های مختلف از جمله هل، میخک، دارچین، کمی فلفل، دانه‌های رازیانه و جوز هندی استفاده می‌شود.

7- چای سیلان (سریلانکا)

سریلانکا چهارمین تولیدکننده بزرگ چای در جهان است و محبوب‌ترین محصول آن چای سیلان (سیلان نام سابق سریلانکا) است. یکی از محبوب‌ترین برندهای چای سریلانکا Basilur است. علاوه بر طعم عالی، بسته‌بندی آنها بسیار زیبا است.

8- یِربا ماته (آمریکای جنوبی)

یِربا ماته (که اغلب به عنوان ماته شناخته می‌شود)، یک چای منحصر به فرد  از آمریکای جنوبی، به ویژه آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و بخش‌هایی از برزیل است. تاریخچه، طعم و اهمیت فرهنگی آن، آن را به بهترین چای خارجی تبدیل می‌کند. 

تاریخچه یِربا ماته عمیقاً در فرهنگ آمریکای جنوبی ریشه دارد و قرن‌ها به قبایل بومی مانند مردم گوارانی پاراگوئه باز می‌گردد. آنها معتقد بودند که این چای دارای خواص دارویی و جوان‌سازی قدرتمندی است و با دم کردن برگ‌های چای در یک کدو توخالی ساخته می‌شد.

جالب است که پس از استعمار پاراگوئه، یِربا ماته چنان نوشیدنی محبوب در میان اسپانیایی‌ها شد که حتی تمام دارایی‌های خود را فروختند و برای خرید بیشتر یِربا ماته بدهکار شدند. خوشبختانه، یِربا ماته بسیار در دسترس‌تر است و امروزه نیازی نیست کل حقوق خود را برای خرید آن خرج کنید

9- چای صبحانه انگلیسی (بریتانیا)

آیا چیزی انگلیسی‌تر از چای صبحانه انگلیسی وجود دارد؟

چای صبحانه انگلیسی یک ترکیب کلاسیک چای سیاه است که معمولاً با چای‌های آسام، سیلان و کنیا ترکیب می‌شد که یک نماد کاملاً بریتانیایی است. جالب است که چای معمولاً نوشیدنی مختص بعد از ظهر در انگلیس بود، اما در اواخر قرن 19، مردی به نام رابرت دریزل یک ترکیب قوی‌ برای بریدن سنگینی صبحانه انگلیسی و تأمین انرژی بیشتر را رواج داد. چای صبحانه انگلیسی معمولاً با شیر و شکر سرو می‌شود.

10- چای هیبیسکوس (غرب آفریقا و کارائیب)

گیاه هیبیسکوس بیش از یک گل زیبا، یک نوشیدنی خوشمزه نیز هست. چای هیبیسکوس از برگ‌های گیاه روزل (نوعی هیبیسکوس) ساخته می‌شود و یک نوشیدنی بسیار محبوب در غرب آفریقا و کشورهای کارائیب است. این نوشیدنی با نام‌های مختلفی از جمله بیساپ، زوبو/تسوبو، آگوا ده جامایکا (در مکزیک) و سورل شناخته می‌شود.

در واقع، نوشیدنی ملی سنگال، بیساپ است. دورهمی‌های خانوادگی، جشن‌های رمضان، رویدادها و تعطیلات از این چای صرف می‌کنند.

چای هیبیسکوس به راحتی درست می‌شود و فقط حاوی چند ماده است: فقط برگ‌های هیبیسکوس را تمیز کنید و در آب جوش بجوشانید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد، شکر اضافه کنید و آماده است. اگر می‌خواهید به آن طعم دهید بهار نارنج هم به آن اضافه کنید.

11- ته تاریک (مالزی)

ته تاریک، که به عنوان نوشیدنی ملی مالزی شناخته می‌شود، یک چای سیاه است که با شیر تغلیظ شده و کمی نمک ترکیب شده است.

با این حال، جادوی واقعی در تهیه آن اتفاق می‌افتد. معمولا مخلوط چای و شیر را از ارتفاع بالا چند بار داخل لیوان می‌ریزند تا دمای آن کم شد. با این کار یک لایه کف در روی چای ایجاد می‌شود که نشانه کیفیت و طعم عالی آن است.

12- چای چاین / چای تایلندی (تایلند)

چای تایلندی، که به رنگ نارنجی روشن و طعم شیرین و خامه‌ای خود معروف است، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در تایلند است. چای تایلندی با دم کردن چای سیاه سیلان و افزودن شیر و شکر تهیه می‌شود.

13- چای دارجیلینگ

چای دارجیلینگ نوعی چای سیاه است که در هند تولید می‌شود. چای دارجیلینگ بسته به نحوه دم کردن آن دارای عطر میوه‌ای و رنگ طلایی یا برنزی است.

کارشناسان چای می‌گویند این چای دارای نت‌هایی (طعم‌هایی) از مرکبات، گل‌ها و حتی یک کیفیت گیاهی است. چای دارجیلینگ نسبت به سایر اشکال چای سیاه شیرین‌تر و تلخی کمتری دارد. چای دارجیلینگ در منطقه دارجیلینگ، یک منطقه جغرافیایی محافظت شده در غرب بنگال، هند کشت و تولید می‌شود.